בדיקת מעיל לרוכבי דו-גלגלי עם כריות אוויר

הטלפון מצלצל, על הקו חבר ותיק אשר מבקש להיפגש על מנת להראות לי משהו מעניין, קבענו למחרת אצלי במשרד.

החבר נכנס עם קרטון ענק וחיוך מאוזן לאוזן, פותח את הקרטון ומוציא מתוכו מעיל שעל פניו נראה כמו מעיל רגיל, אני מסתכל על המעיל, מסתכל על החבר, הוא לא אומר כלום ורק יושב ומחייך.

לאחר מספר שניות נופל לי האסימון, המעיל שמונח לידי הוא בעצם כרית אוויר אישית!

חשבתי לעצמי שהתזמון הוא פשוט מושלם מבחינתי, בדיוק רכשתי אופנוע חדש ואני יכול לבדוק את המעיל.

שמי אלעד רונן, קצין בטיחות בתעבורה, חוקר ומשחזר תאונות דרכים, אח שכול מתאונת אופנוע ורוכב אופנוע בעצמי.

בעשור האחרון אני פועל רבות בתחום הבטיחות, החל מחקירות ושחזור תאונות דרכים לצורך הפקת לקחים דרך הדרכות פרונטליות, הדרכות במדיות השונות, כתיבת נוהלי עבודה בחברות ועד לפיתוח מוצרי בטיחות באירופה, את ניסיוני בתחום הבטיחות וחקירת התאונות אני מפיץ ומשתף, על מנת לצמצם את כמות תאונות הדרכים בארץ ובעולם ולהציל כמה שיותר אנשים מתאונות הדרכים.

בשלב ראשון, ישבתי לקרוא את דף ההוראות וראיתי את הסרטון באתר, מדובר ברעיון מהפכני שיכול להציל את חייהם של רוכבי האופנועים, האופניים וכל כלי התחבורה אשר אינם ממוגנים.

מותג "היט אייר" הינו המותג של חברת Denko Mugen ) בבעלות סוזוקי) המכיל מגוון רחב של מעילי ואפודי בטיחות לרוכבי דו גלגלי עם כריות אויר רב פעמיות החל משנת 1998, בעל תקן  CEאשר בשימוש במדינות כגון, יפן: ספרד, טורקיה, צרפת וכו'.

erm1

לאחר שהצד התיאורטי עבר בהצלחה והצליח למשוך את תשומת ליבי הגיע הזמן לבדיקה בפועל, כי הרי זה מה שחשוב בסופו של דבר, המעיל מצויד במגני כתפיים, מגני מרפקים, מגן גב, מגוון כיסים פנימיים וחיצוניים ורצועות אדומות זוהרות (לפחות בדגם שאני בדקתי), אז כמעיל בטיחות לרוכב אופנוע אני יכול לומר בלב שלם כי הוא אכן עומד בדרישות שלי כמו כל מעיל רוכבים אחר ואף יותר מכך.

כשאני חושב על מעיל עם כרית אוויר בתוכו עולות לי בראש מספר שאלות שאני אנסה לענות עליהם בצורה פשוטה וברורה :

השאלה הראשונה והכי חשובה שניתן לשאול לגבי המעיל המהפכני היא כמובן כמה זה עולה ?

זאת שאלה שמייחדת אותנו כאנשים שחושבים על הכיס שלנו לפני הכול, אז אני יכול לומר שהמחירים באתר החברה לא גבוהים בהרבה מכל מעיל איכותי אחר לרוכבי דו גלגלי.

המעיל שאני בדקתי עלה דאז ( 11/2016 ) 2650 ש"ח.

שאלה שנייה, האם כמו ברכב, כרית האוויר הינה חד פעמית? התשובה הינה חד משמעית לא. בהמשך אתאר את הניסוי שביצעתי והנושא יהיה ברור.

אז אם זה לא יקר ולא חד פעמי, ניתן להתקדם ולבדוק את המוצר בצורה קצת יותר רצינית.

הזמנתי את היבואן אלי למשרד לצורך הדגמה של ניפוח המעיל, הזמנתי צלם על מנת לתעד את התהליך והתחלנו בבדיקה וניפוח של המעיל.

בתחילת התהליך לקחתי את המעיל ובדקתי בדיוק איפה ממוקמים שרוולי הניפוח. יש שני שרוולים בחזה, בצלעות, כרית שמתנפחת ומגנה על הצוואר וכמובן הגנה גם על הגב התחתון.

הבלון מתחבר למעיל בהברגה פשוטה (יש לבדוק שהוא מוברג עד הסוף) ומוסתר בתוך כיס קדמי.

המעיל מתחבר לאופנוע בעזרת כבל אשר מחובר לשלדה, יש לבדוק כי הקבל לא רפוי מדי כדי שהמעיל יתנפח כמה שיותר קרוב לזמן ניתוק הרוכב מהאופנוע.

erm2

עקרון פעולה: בתוך המעיל יש בלון קטן של פחמן דו חמצני. הבלון מחובר בקצהו אל מיתר גמיש וחזק שקשור לחלק חזק ויציב באופנוע כגון שלדת פנים המושב. בזמן תאונה – כשהרוכב עף מן המושב – הכבל נמתח ומשחרר נוקר שמפעיל את קפסולת הגז שתוך כרבע שנייה, מנפחת את המעיל.

בשלב השני חיברתי את הכבל למעיל וביקשתי מהחבר שימשוך בחוזקה על מנת לדמות מצב של ניתוק מהאופנוע.

מרגע משיכת הכבל המעיל התחיל להתנפח במהירות, לאחר בדיקת סרטון הווידאו בהילוך איטי ניתן לראות כי המעיל מתחיל להתנפח בחלקו הקדמי, דרך אזור הצלעות, כרית הצוואר ולבסוף הגב התחתון.  כל הסיפור לוקח כ-0.25  שניות ! רבע שנייה !

ERM3.png

את התחושה אני יכול לתאר כחיבוק חזק, ששומר על הרוכב בצורה המיטבית ביותר.

כל המעיל התנפח וגדל בצורה משמעותית לכל היקפו.

כרית האוויר אשר מקיפה את פלג הגוף העליון החל מהגב התחתון דרך הצלעות ובית החזה ועד לאזור הצוואר מספקת תחושת ביטחון ואין לי צל של ספק שהיא גם תספוג חלק נכבד מעוצמת הפגיעה, אחרי הכול המעיל אמור להתנפח לאחר התנתקות של הרוכב מהאופנוע ובשלב זה בדרך כלל הרוכב גם פוגע במשהו וזה בדיוק הזמן שאנחנו זקוקים להגנה.

במסגרת עבודתי יצא לי לבדוק לא מעט תאונות של רוכבי אופנועים ואחת הבעיות שמשכו את תשומת ליבי היא חוסר ההגנה על בית החזה של הרוכב, המעיל החדש עם כרית האוויר משלים בצורה משמעותית את החוסר ומספק את ההגנה הדרושה.

גם הגב החל בחלקו התחתון של המעיל ועד לצוואר מספק הגנה ותמיכה לקסדה נתון שיכול לצמצם מקרים של צליפת שוט ופגיעה במפרקת.

לאחר שהמעיל התנפח (ונשארנו בחיים וללא פגיעות משמעותיות) אנחנו רוצים וצריכים להחזיר את המעיל לכשירות, התהליך פשוט וקל בצורה מדהימה, כרית הצוואר שהתנפחה מתקפלת בקלות ונסגרת עם תיק-תק, שאר המעיל חוזר למצבו הרגיל לאחר שהאוויר יוצא ואת הבלון מחליפים בבלון חדש.

כל תהליך החזרת המעיל לכשירות לקח לי כשתי דקות.

לסיכום אני יכול לומר בביטחון מלא כי מדובר במוצר מהפכני, המספק מענה בטיחותי אשר בהחלט יכול למזער פגיעות בפלג גוף עליון של הרוכב ולהציל חיים.

ולקינוח גם הסרטון של ההדגמה… ( בקרוב )

 

4 תגובות בנושא “בדיקת מעיל לרוכבי דו-גלגלי עם כריות אוויר

  1. יפה מאד! כל הזמן משתפרים ומפתחים המצאות חדשות!
    האם המדינה מתחשבת בהוזלה במחיר בטוח חובה לרוכבים שמשתמשים במעיל מוגן שכזה?

    אהבתי

כתיבת תגובה